Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki Ośrodek Pomocy Społecznej

Procedura zapewnienia dostępu alternatywnego dla osób ze szczególnymi potrzebami

Procedura zapewnienia dostępu alternatywnego dla osób ze szczególnymi potrzebami

w Ośrodku Pomocy Społecznej w Skokach

 

§ 1

Zapisy wprowadzające

  1. Procedura dotyczy zapewnienia dostępu alternatywnego osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie:
  • dostępności architektonicznej,
  • dostępności cyfrowej,
  • dostępności informacyjno-komunikacyjnej.
  1. Procedura określa sposób postępowania pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Skokach w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami – interesantami Ośrodka Pomocy Społecznej w Skokach.
  2. Osoby ze szczególnymi potrzebami to takie, które ze względu na swoje cechy albo okoliczności w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania w celu przezwyciężenia barier uniemożliwiających lub utrudniających im udział w różnych sferach życia na równi z innymi osobami.
  3. Do osób ze szczególnymi potrzebami zaliczamy między innymi:
  • osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, na wózkach, poruszające się o kulach,
  • osoby niewidome i słabowidzące,
  • osoby głuche i słabosłyszące,
  • osoby w kryzysach psychicznych,
  • osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
  • osoby ze spektrum autyzmu,
  • osoby z ograniczonymi możliwościami poznawczymi,
  • osoby starsze,
  • osoby przewlekle chore,
  • osoby z małymi dziećmi, w tym rodzice z dziećmi w wózkach dziecięcych,
  • kobiety w ciąży.
  1. Każdy pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Skokach, niezależnie od niniejszej procedury, ma obowiązek udzielenia pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami przebywającymi na terenie Ośrodka. Przeprowadza wstępną rozmowę w celu ustalenia charakteru sprawy, a następnie podejmuje dalsze działania w zależności od zaistniałej potrzeby.
  2. Osoby ze szczególnymi potrzebami są obsługiwane poza kolejnością, o ile zapytane wyrażą taką chęć.

 

§ 2

Dostęp alternatywny

  1. Jednostka, która ze względów technicznych lub prawnych nie jest w stanie zapewnić dostępności jej usług osobie ze szczególnymi potrzebami na równych prawach z innymi, zobowiązana jest zapewnić dostęp alternatywny.
  2. Dostęp alternatywny w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym polega w szczególności na:
  • zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby,
  • zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia technicznego, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii,
  • wprowadzeniu takiej organizacji podmiotu, która umożliwi realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w niezbędnym zakresie dla tych osób.
  1. Dostęp alternatywny w zakresie dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej polega w szczególności na umożliwieniu kontaktu:
  • telefonicznego,
  • korespondencyjnego,
  • za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
  • za pomocą tłumacza języka migowego,
  • za pomocą tłumacza przewodnika.
  1. Ośrodek na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej https://opsskoki.bip.gov.pl/ oraz ośrodka www.opsskoki.naszops.pl w zakładce Dostępność publikuje informacje o sposobie zapewnienia dostępu alternatywnego.
  2. Koordynatorem ds. dostępności w Ośrodku Pomocy Społecznej w Skokach jest Renata Kłosowska, e-mail: rklosowska@opsskoki.pl, tel. 61 892 58 28.
  3. Pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Skokach zobowiązani są do każdorazowego informowania Koordynatora ds. dostępności o wpłynięciu wniosku/żądania oraz o sposobie jego rozpatrzenia.
  4. Każdy wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej powinien być odnotowany w „Rejestrze informacji i wniosków o zapewnienie dostępności”.
  5. Zapewnienie dostępu alternatywnego powinno być odnotowane w „Rejestrze dostępu alternatywnego” wraz z opisem sposobu zapewnienia dostępu alternatywnego.

 

§ 3

Dostęp alternatywny w zakresie architektonicznym w budynku

  1. Przed budynkiem, w którym mieści się siedziba Ośrodka Pomocy Społecznej w Skokach znajduje się wydzielone miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
  2. Przy wejściu do budynku znajduje się pochylnia.
  3. Do budynku prowadzi wejście w postaci automatycznie otwieranych drzwi.
  4. Pomieszczenia Ośrodka Pomocy Społecznej mieszczą się na parterze.
  5. Wejście budynku nie posiada lokalizatora dźwiękowego dla osób niewidomych i słabowidzących.
  6. W budynku nie ma poziomych oznaczeń informacyjno-dotykowych umożliwiających poruszanie się po budynku osobom niewidomym i słabowidzącym.
  7. W budynku nie ma oznaczeń na drzwiach czytelnych dla osób niewidomych i słabowidzących.
  8. W ramach dostępu alternatywnego przy wejściu do biur Ośrodka Pomocy Społecznej pełni dyżur pracownik, który każdorazowo rozpoczyna rozmowę z klientem, określając rodzaj sprawy i przywołując pracownika, który merytorycznie obsługuje określone zadanie.

 

§ 4

Dostęp alternatywny w zakresie informacyjno-komunikacyjnym

  1. Ośrodek Pomocy Społecznej nie zapewnia obsługi przez komunikatory internetowe oraz komunikację audiowizualną. Z pracownikami Ośrodka można skontaktować się w następujący sposób:
  • przychodząc osobiście i składając dokumenty u pracownika pełniącego dyżur,
  • telefonicznie pod numerami telefonu 61 892 58 28, 61 892 58 27 lub 609 476 118,
  • za pośrednictwem faksu pod numerem: 61 892 58 27,
  • za pośrednictwem poczty elektronicznej: opsskoki@poczta.onet.pl,
  • za pośrednictwem skrzynki EPUAP: /OPS_SKOKI/SkrytkaESP,
  • korespondencyjnie pod adresem: Ośrodek Pomocy Społecznej w Skokach, ul. Ciastowicza 11, 62-085 Skoki.
  1. Wszystkie dane kontaktowe do pracowników dostępne są na stronie internetowej Ośrodka Pomocy Społecznej https://opsskoki.naszops.pl/pracownicy.
  2. W przypadku kontaktu osoby ze szczególnymi potrzebami za pomocą telefonu, poczty elektronicznej lub tradycyjnej pracownik Ośrodka podejmuje niezbędne działania w celu sprawnego załatwienia interesanta.
  3. W punkcie obsługi interesanta Urzędu Miasta i Gminy Skoki, mieszczącego się w tym samym budynku, zapewniamy pomoc tłumacza języka migowego online (za pośrednictwem aplikacji dostępnej z poziomu przeglądarki internetowej w siedzibie Urzędu oraz poza Urzędem przez stronę internetową https://www.gmina-skoki.pl/informacja-dla-osob-gluchych-i-slaboslyszacych-2/).
  4. Ośrodek Pomocy Społecznej w Skokach nie ma urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących (pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia).
  5. Osoby ze szczególnymi potrzebami mogą przyjść do Ośrodka Pomocy Społecznej w Skokach z własnym tłumaczem lub własnym urządzeniem, które ułatwi załatwienie sprawy.

 

§ 5

Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej

  1. W sytuacji gdy proponowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Skokach rozwiązania zapewniające dostępność alternatywną w zakresie architektonicznym i informacyjno-komunikacyjnym nie są wystarczające, osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z „wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej”. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
  2. Wniosek o zapewnienie dostępności zawiera:
  • dane kontaktowe wnioskodawcy,
  • wskazanie preferowanego sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
  • wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
  • wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności,
  • rodzaj sprawy, którą wnioskodawca chce załatwić w Ośrodku.
  1. Wniosek o zapewnienie dostępności do Ośrodka Pomocy Społecznej można złożyć: osobiście, listownie lub za pomocą poczty elektronicznej.
  2. Wniosek niezwłocznie jest przekazywany pracownikowi Ośrodka zgodnie z dekretacją Kierownika. Pracownik zrealizuje wniosek niezwłocznie i nie później niż w ciągu 14 dni od daty jego złożenia. W przypadku, gdy dotrzymanie tego terminu nie będzie możliwe, Ośrodek niezwłocznie poinformuje wnioskodawcę o możliwym terminie realizacji wniosku, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące.

 

§ 6

Dostęp alternatywny do treści cyfrowych w Ośrodku Pomocy Społecznej w Skokach

  1. Jeżeli Ośrodek nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej, Biuletynu Informacji Publicznej lub elementów tych stron, osoba ze szczególnymi potrzebami może skontaktować się z pracownikiem Ośrodka telefonicznie lub wysłać pisemną informację o braku dostępności cyfrowej, ze wskazaniem problemu na adres Ośrodka Pomocy Społecznej w Skokach lub adres poczty elektronicznej.
  2. Pracownik Ośrodka może zapewnić dostęp alternatywny do treści cyfrowej w następujący sposób:
  • kontakt telefoniczny (np. odczytanie informacji, opisanie filmu bez audiodeskrypcji),
  • pocztą e-mail (np. przesłanie dokumentu w formacie tekstowym),
  • korespondencyjnie (np. przesłanie dokumentu w formacie tekstowym pod wskazany adres korespondencyjny).
  1. Przyjmuje się, że informacja o objętości do 1 strony A4 może zostać odczytana od ręki. Na przesłanie dokumentu w formie tekstowej bądź odczytanie dłuższych tekstów należy się umówić w innym terminie, z zastrzeżeniem, że terminy procedury są regulowane ustawowo, tj.: 7 dni, z możliwością przedłużenia do 2 miesięcy od otrzymania wniosku.

 

§ 7

Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub jej elementów

  1. Każdy ma prawo wystąpić do Ośrodka Pomocy Społecznej w Skokach z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej lub jej elementu bądź o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu. Wzór żądania stanowi załącznik nr 2 do niniejszej procedury.
  2. Żądanie dostępności zawiera:
  • dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem,
  • sposób kontaktu,
  • wskazanie strony internetowej lub jej elementu, którego żądanie dotyczy,
  • formę przekazania niedostępnej treści,
  • wskazanie alternatywnego sposobu dostępu.
  1. Żądanie zapewnienia dostępności do Ośrodka Pomocy Społecznej można złożyć: osobiście, listownie lub za pomocą poczty elektronicznej.
  2. Żądanie niezwłocznie jest przekazywane pracownikowi Ośrodka zgodnie z dekretacją Kierownika. Pracownik zrealizuje żądanie niezwłocznie i nie później niż w ciągu 7 dni od daty jego złożenia. W przypadku, gdy dotrzymanie tego terminu nie będzie możliwe, Ośrodek niezwłocznie poinformuje osobę występującą z żądaniem o możliwym terminie realizacji wniosku, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące.

 

§ 8

Procedura na wypadek korzystania przez osobę ze szczególnymi potrzebami

z psa asystującego lub z psa przewodnika

  1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Skokach zapewnia osobie ze szczególnymi potrzebami możliwość wstępu do budynku z psem asystującym bądź psem przewodnikiem.
  2. Pies przewodnik osoby niewidomej lub niedowidzącej – daje osobie niewidomej lub niedowidzącej możliwość samodzielnego i bezpiecznego poruszania się bez obawy natrafienia na przeszkodę. Pies asystent (zwany też serwisowym) osoby niepełnosprawnej ruchowo – asystuje osobie niepełnosprawnej ruchowo poruszającej się na wózku.
  3. Warunkiem skorzystania z uprawnienia jest wyposażenie psa w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.
  4. Osoba niepełnosprawna nie jest zobowiązana do zakładania psu kagańca oraz prowadzenia go na smyczy.

 

§ 9

Zasady postępowania z psem przewodnikiem / psem asystującym

(Informacja dla Pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Skokach)

Widząc osobę ze szczególnymi potrzebami z psem pamiętaj, że:

  1. Pies powinien mieć możliwość wejścia do budynku lub pomieszczenia.
  2. Pies często będzie podążał za pracownikiem i doprowadzi właściciela do odpowiedniego miejsca obsługi wskazanego przez Ciebie.
  3. W każdym wypadku zapytaj właściciela psa o najwygodniejszy dla niego sposób poruszania się i komunikowania wskazówek dotyczących nawigacji w przestrzeni.
  4. W razie wątpliwości dotyczących statusu psa, masz prawo poprosić właściciela o stosowne dokumenty.
  5. Właściciel psa powinien mieć przy sobie świadectwa szczepień weterynaryjnych oraz certyfikat potwierdzający, że pies jest wyszkolonym psem przewodnikiem/serwisowym.
  6. Jeśli właściciel psa, poruszając się, chciałby skorzystać z Twojej pomocy, idź po przeciwnej stronie niż pies.
  7. Pies nie musi mieć założonego kagańca ani być prowadzony na smyczy.
  8. Nie głaszcz psa, nie dotykaj go, nie patrz mu w oczy (wiele psów nie lubi tego typu zachowania i może reagować szczekaniem), ani w żaden inny sposób nie rozpraszaj w pracy.
  9. Pamiętaj, aby zawsze iść przed właścicielem psa lub w inny uzgodniony z właścicielem psa sposób.
  10. Zaproponuj podanie psu wody.

ZAŁĄCZNIKI:

Biuletyn informacji publicznej

Kalendarz

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Imieniny

Zegar